ADHD i skolen

En konferanse for alle som arbeider med barn i skolen

Alle som arbeider med barn i skolen har møtt eller vil møte elever med ADHD. Det gjelder både han som kan forstyrre undervisningen, hun som vegrer seg fra å følge regler, men minst like mye de som ikke «synes» så godt gjennom sin atferd; de som drømmer seg bort, de som glemmer,  som ikke kommer i gang, og som misforstår. Hvordan kan vi tilpasse skolesituasjonen for disse barna som er alt annet enn A4, og hvordan benytter vi deres egne ressurser til det beste?

  • 16 - 17 mars 2020
  • Thon Hotel Oslo Airport, Balder allé, Gardermoen, Norge
Påmelding
    • 16 mars

    • 09:45 - 10:00

    Åpning ved ADHD Norge

    ADHD Norge jobber for å sikre at personer med ADHD får en så god hverdag som mulig. Her ønsker de velkommen til to dager med fokus på eleven med ADHD.

    • 16 mars

    • 10:00 - 10:45

    ADHD, symptomer og eksekutive funksjoner.

    ADHD er en diagnose med mange fasetter, og barn med ADHD kan fremstå svært ulike. Likevel ser vi en rekke fellesnevnere. Lege Anna Gilbert gir oss en oversikt over hva som er spesielt både med henhold til hvordan barna fremstår, og hvilke utfordringer de har i skolesammenheng.

    • 16 mars

    • 11:00 - 11:45

    Fra utenforskap til inkludering i skolen

    Professor Nordahl mener det er plass til alle i ordinærskolen, og at barn med ADHD så langt det lar seg gjøre bør være i vanlige klasserom. Hva er forutsetningen for å få til dette?

  • Selvregulering og motivasjon

    Emosjonell selvregulering er ofte vanskelig for barn med ADHD. Hvordan kan vi som pedagoger og støttepersonell lære elevene metoder for selvregulering, og hvilke grep øker motivasjonen hos elevene?

  • Min drømmeskole

    Professor Mirjam Harkestad Olsen har intervjuet elever med ADHD og foresatte for å finne ut hva de selv mener er viktig for at skolen skal fungere. Hvordan ser deres «drømmeskole» ut?

    • 16 mars

    • 15:00 - 15:45

    Prosjekt HELT - praksiseksempel

    Reindalen skole i Hammerfest har gjennomført prosjekt «HELT» – og er i gang med en helt ny digital skolehverdag for alle. Hvordan har digitale løsninger for elevene økt motivasjon og mestring for alle generelt, og for de med ADHD spesielt?

    • 16 mars

    • 16:00 - 16:30

    Om å være den ene

    Hva betydde læreren for meg? Her snakker to voksne om den ene læreren som utgjorde en forskjell i livene sine. Et sterkt vitnesbyrd om hva som skjer når læreren ser personen bak atferd og diagnose.

    Dag 2

  • Sosial læring i skolen - hvordan gjør vi det?

    Inger arbeider med læringsmiljø i skolen, og ser her på hvordan struktur og positiv kommunikasjon bedrer sosial læring i skolen.

  • Utfordrende atferd i skolen - hva gjør vi?

    Hva gjør vi når elever utviser utfordrende atferd? Edvin M. Eriksen har vært både skolesjef og leder for PPT i Harstad. Her oppsummerer han sine beste råd for praktisk håndtering av utfordrende atferd.

  • Når man strever med lesing og skriving - hva da?

    Hvilke ekstrautfordringer presenterer elever med ADHD i forhold til lese og skrivevansker? Åsne Midtbø Aas ser nærmere på hvordan vi griper an denne dobbeltutfordringen.

    • 17 mars

    • 12:30 - 13:15

    ADHD og spesifikke språkvansker

    ADHD og språkvansker forekommer ofte sammen. I dette innlegget vil psykolog og pedagog Yuliya Haugland fra Statped se på hvordan vi kan identifisere og skille vanskene fra hverandre, samt se på prinsipper for pedagogisk tilrettelegging.

  • Praktiske løsninger for fungerer for elever med ADHD

    De siste årene har rektor Elinor Kennerö Tonner videreutviklet staben med fokus på NPF, ADHD, Eksplosive barn og lavaffektiv tilnærming. Det finnes ingen regel som sier at du trenger spesialundervisning fordi du har ADHD. ADHD er en diagnose og ikke et behov, og behov har alle, sier rektoren. Hva har de lært gjennom flere år med fokus på individuelle behov?

Konferansen er et samarbeid med:

ADHD Norge er en frivillig organisasjon for mennesker med ADHD og deres pårørende. Med cirka 10.000 medlemmer er ADHD Norge den største frivillige organisasjonen innen psykisk helse.

Forhåndgodkjenning
Vi avventer svar fra Utdanningsforbundet.

Andre relevante konferanser

  • Priser
     eks. mvainkl. mva.
    Deltakeravgift ved påmelding før 1. nov:kr. 2700kr. 3375
    Deltakeravgift ved påmelding etter 1. nov:kr. 3200kr. 4000
    I tillegg man velge mellom en av dagpakkene:
    Dagpakke uten overnatting, pris begge dager:kr. 1173kr. 1366
    Dagpakke med overnatting og konferansemiddag:kr. 2482kr. 2923
    Trenger du overnatting dagen før konferansen:
    Tilknytningsdøgn:kr. 1030kr. 1168