Fremtidens spesialundervisning 2019

Nye sjanser og bedre læring. Får våre barn og unge de samme muligheter til å utvikle sitt potensial? Hva er de siste nyheter innen spesialundervisningen?

Barna som blir født i år vil gå ut av grunnskolen våren 2035. Hvor trykker skoen for skolen? Hva skjer innen feltet spesialundervisning, særlig med tanke på NOU 2019:3  «Nye sjanser – bedre læring — Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner og utdanningsløp»?

  • 21 - 22 oktober 2019
  • Thon Hotel Oslo Airport, Balder allé, Gardermoen, Norge
Påmelding
    • 21 oktober

    • 10:00 - 10:25

    Krise i spesialundervisningen?

    Et statlig nedsatt ekspertutvalg overleverte tidligere i år en rapport til kunnskapsministeren. Utvalget foreslår endringer i det spesialpedagogiske systemet, blant annet slik at PP-tjenesten i større grad blir en del av støttesystemet på skolen. Ressurser og kompetanse skal flyttes tett på skoler og barnehager. Målet er raskere og bedre hjelp til flere. Er det sant at spesialundervisningen fungerer katastrofalt dårlig, og i så fall: Hvorfor er det slik? Og hvilken utvikling har skjedd siden ekspertutvalget overleverte sin rapport?

    • 21 oktober

    • 10:30 - 11:30

    Knust av reformen?

    Har skolestart for fem- og seksåringer fungert etter hensikten? Hva mener pedagogikkprofessoren  om reformene i skolen de siste tiårene? Hva tenker han om utviklingen av læreplanene? Hvilke råd ønsker han å gi? Er det elever i skolen som er knust av feilslåtte reformer?

    • 21 oktober

    • 11:45 - 12:30

    «Han sa det kom ikkje til å verte noko av meg»

    ….forteller en elev med spesialundervisning om sin lærer. Gunhild Nordvik Reite har forsket på hvordan elever med spesialundervisning opplever relasjonen til læreren. En dårlig relasjon kan være en risikofaktor, en god kan fungere som beskyttende faktor. Hvordan kan skolen arbeide for relasjoner som virker beskyttende?

    • 21 oktober

    • 12:30 - 13:00

    - Når skolen skaper tapere

    Tore Sværen har 19 års erfaring som skoleleder for Vibemyr skoleverksted i Rogaland, og har møtt flere hundre elever med lang tapshistorikk i norsk skole. Han mener at det er noen strukturer i enhetsskolen som gjør at behovet for spesialundervisning oppstår. Skolen bidrar dermed til å skape skoletapere. Gjennom et utfordrende «lekmannsinnlegg» ønsker Sværen å reise en viktig debatt. Og han foreslår noen radikale endringer.

    • 22 oktober

    • 13:00 - 14:00

    Spesialundervisningslunsj

  • - Vi vet ikke hva som virker

    Mange reformer og tiltak er innført i norsk skole basert på ideologi og verdisyn. Leder Rita Helgesen i Norsk lektorlag mener det er på høy tid med en samordnet, nasjonal innsats for å samle forløpsdata.  – Den store verdien ligger i å kunne følge store grupper gjennom hele skoleløpet, og faktisk kunne si noe om hva som støtter barn og unges læring og utvikling. For det vet vi lite om i dag, mener hun.

  • Spesialundervisning for flerspråklige elever

    Hvilke forutsetninger må ligge til grunn for å lykkes? Remøys doktorgradsarbeid dreier seg spesielt rundt spesialundervisning og flerspråklige elever.

    Dag 2

  • - Kan de ikke bare ta seg sammen?

    Den anerkjente spesialpedagog, forfatter og foredragsholder Lisbeth Iglum Rønhovde vil snakke om elever som utfordrer  omgivelsene med sin adferd. Kan bedre forståelse gi bedre dialog, og dermed senke behovene for spesialundervisning?

  • Godt skolemiljø, inkludering faglig og sosialt

    Nyere forståelse og ny kunnskap rundt arbeidet med godt og inkluderende skolemiljø er vesentlig for læringsutbyttet. Hvordan kan man forstå inkludering, vennskap og trygge relasjoner som en integrert del av det faglige arbeidet i klasserommet? De voksnes og skolens handlingsrom, og muligheter i arbeidet med inkluderende og trygt skolemiljø. En praktisk tilnærming med mange eksempler fra ulike skoler og klasserom. Charlotte Duesund fra Læringsmiljøteamet i Oslo er blant landets fremste ressurser på området.

  • Slik arbeider vi med matematikkvansker

    Eksempler fra praksisfeltet. Mange elever har vansker i matematikk. Allerede fra grunnskolen dukker vanskene opp og flere elever sliter med å få en ståkarakter i videregående skole, og noen dropper ut på grunn av faget.  Lærerens kompetanse i faget, holdninger til eleven som strever er også en avgjørende komponent i dette. Analysen av kartleggingsresultater, sammen med lærerens kompetanse skal bestrebe å gi eleven gode tiltak for å mestre bedre – og i tråd med sine forutsetninger.

  • Spesialundervisning i fremtidens skole: Hva, hvordan og hvorfor?

    Professor Monica Melby-Lervåg forsker blant annet på språk- og leseutvikling hos barn og unge med dysleksi og spesifikke språkvansker.
    – Spesialundervisning er i støpeskjeen. Hva bør man fokusere på fremover for å få til spesialundervisningen? Hva vet vi fra forskning at er viktig? Hvordan bør spesialundervisningen gjennomføres for å ha effekt? Hva viser forskning at fungerer for elever med de mest vanlige lærevanskene. Hvorfor har vi kommet i en situasjon hvor spesialundervisning har hatt liten effekt? spør professoren.

     

    • 21 oktober

    • 13:00 - 14:00

    Spesialundervisningslunsj

    • 22 oktober

    • 14:00 - 15:00

    Slik lykkes Stian Orm

    Stian Orm har diagnosen barneautisme. Fra å ikke kunne bo hjemme på grunn av sine omfattende atferdsvansker, eller nyttiggjøre seg et ordinert skoletilbud i barndommen, studerer han nå psykologi på Universitetet i Oslo, samtidig som han selv er blitt en anerkjent foredragsholder. Hva tror Stian må til for å hjelpe flere ungdommer med særlige behov i norsk skole i fremtiden?

Dette er et samarbeid mellom JobbAktiv og

Denne konferansen er godkjent som vedlikeholdskurs i spesialistutdanningen i pedagogisk-psykologisk rådgiving, Utdanningsforbundet.

Se også våre andre arrangementer:

  • Priser
      eks. mva inkl. mva.
    Deltakeravgift ved påmelding før 24. juni: kr. 2700 kr. 3375
    Deltakeravgift ved påmelding etter 24. juni: kr. 3300 kr. 4125
    I tillegg man velge mellom en av dagpakkene:
    Dagpakke uten overnatting, pris begge dager: kr. 1173 kr. 1366
    Dagpakke med overnatting og konferansemiddag: kr. 2482 kr. 2923
    Trenger du overnatting dagen før konferansen:
    Tilknytningsdøgn: kr. 1030 kr. 1168